Voordelig een geremde aanhanger kopen
Een geremde aanhanger beschikt over een mechanische reminrichting welke zelfstandig mee remt met het trekkende voertuig en zo voorkomt dat de gehele lading achterop de auto drukt. Dit is niet alleen heel handig maar ook verplicht bij aanhangwagen geremd met een hoger bruto laadvermogen dan 750 kg. Geremde aanhangers hebben altijd een geel kenteken omdat ze zwaarder zijn dan 750 kg. Er is geen vaste regel inzake het benodigde rijbewijs helaas. Dit is een combinatie van de auto en aanhanger. Als dit de 3500 kg niet overschrijdt in totaal gewicht. Dus de combinatie van auto en bruto laadvermogen van de aanhanger dan mag je deze combinatie met een rijbewijs B gewoon rijden. Uiteraard moet de auto wel dit geremde trekgewicht mogen trekken.
Wat is een geremde aanhanger?
Een geremde aanhangwagen beschikt over een oplooprem welke gekoppeld is aan remkabels die de trommelrem aan kunnen trekken en zodoende de aanhanger laat remmen. Er is dan sprake van een geremde aanhanger. Alle aanhangwagens met een hoger bruto laadvermogen dan 750kg zijn verplicht geremd. Dit komt omdat anders de druk op het trekkend voertuig te hoog is en voor onveilige verkeerssituaties kan zorgen. Er is ook een kleine geremde aanhanger van 750kg of zelfs een lager bruto laadvermogen. Hier wordt voor gekozen omwille van de rij eigenschappen en bijvoorbeeld vervoer van de kostbare lading zoals een motorfiets, daarom is deze kleine geremde aanhangwagen erg populair.
Wat zijn de voordelen van een geremde aanhanger?
Een geremde aanhanger is in tegenstelling tot een ongeremde aanhanger voorzien van een eigen remsysteem, dit is de oplooprem. Zodra een geremde aanhanger begint met af remmen komt het eigen remsysteem in werking, hierdoor hoeft de gehele combinatie dus niet alleen door het trekkende voertuig afgeremd te worden en is de remweg korter bij een noodstop. Het laadvermogen van een geremde aanhanger is groter, tot 3500 kilo in totaal. Je kan dus zware en grote spullen vervoeren in de aanhanger omdat het laadvermogen van een geremde aanhanger een stuk hoger ligt dan van een ongeremde aanhangwagen.
Wat is het verschil tussen een geremde en ongeremde aanhanger?
Je kan altijd aan een aanhanger zien of deze geremd is om te bepalen of er een oplooprem is gemonteerd. Het is wel van belang dat zowel de oplooprem als de as en banden gelijk blijven zoals in de typegoedkeuring is opgenomen. Wanneer je dus onderdelen gaat vervangen moet je altijd kiezen voor hetzelfde merk en type as en oplooprem en zelfde afmeting band. Deze combinatie vormt het "remschema" welke zo is afgestemd dat de remwerking ideaal is. Wijzigingen van merk of gewicht zullen deze balans verstoren en ook de remwerking van de geremde aanhangwagen aantasten. Een geremde aanhangwagen is er tot een bruto laadvermogen van 3500kg. Wanneer ze nog zwaarder zijn spreken we vaak van opleggers en moeten deze ook hydraulisch geremd zijn. Voor het gebruik van een geremde aanhangers achter auto's en bestelbussen geldt dat de aanhanger het maximaal geremde trekvermogen niet mag overschrijden. Voor de meeste auto's ligt dit tussen de 1000 en 2000kg. Voor grote 4x4 terreinauto's en bestelbussen loopt dit op tot 3500kg. Het maximaal toegestane trekgewicht staat vermeld op het kentekenbewijs van de auto. Dit mag bij een meting met maximaal 10% worden overschreden maar nooit meer dan 3500kg. Het bruto laadvermogen is de combinatie van het leeggewicht van de aanhanger en toegestane netto laadvermogen van de geremde aanhangwagen.
Hoe werkt een geremde aanhanger?
Door het remmen van de auto ontstaat een negatieve kracht op de dissel en oplooprem van de geremde aanhangwagen. Deze oplooprem druk dan in wat het aantrekken van de remkabels tot gevolg heeft. Deze remkabels trekken de remschoenen tegen de remtrommel van de as aan wat een remmend effect tot gevolg heeft. Vroeger hadden auto's ook remtrommels maar tegenwoordig zijn deze eigenlijk allemaal vervangen door hydraulische schrijfremmen. De remschoenen slijten dus bij iedere rembeweging en moeten dan ook periodiek worden gecontroleerd en vervangen om een goede remwerking te blijven garanderen.
Hoe hard mag je rijden met een geremde aanhanger?
Er zijn veel misverstanden over hoe hard je mag rijden met een geremde aanhangwagen. In Nederland zijn de regels eigenlijk zeer eenvoudig. In de bebouwde kom mag je met een geremde aanhanger maximaal 50 kilometer per uur rijden. Als er in de bebouwde kom wordt aangegeven dat de maximaal toegestane snelheid lager is dan 50 kilometer per uur wordt deze snelheid aangehouden. Met een geremde aanhangwagen mag je buiten de bebouwde kom maximaal 80 kilometer per uur rijden, maar ook hier moet je je aan de aangegeven snelheid houden wanneer deze lager is als 80 kilometer per uur. Op een autoweg of autosnelweg mag je 90 kilometer per uur rijden, tenzij er is aangegeven dat de maximum snelheid lager. Binnen België zijn de regels echter anders. Met een geremde aanhanger mag je in België 50 kilometer per uur rijden en buiten de bebouwde kom mag je 70 kilometer per uur. Op de autoweg of autosnelweg mag je met een geremde aanhangwagen 120 kilometer per uur rijden, dit geldt echter niet bij een combinatie die zwaarder is dan 3500 kilo, als dit het geval is bedraagt er een maximum snelheid van 90 kilometer per uur.
Aanhangwagen geremd kopen
Kortom is de geremde aanhangwagen de meest voorkomende aanhanger van allemaal. Het voordeel van de geremde aanhanger is toch echt het laadvermogen, die is namelijk veel hoger dan een ongeremde aanhanger. Dit bruto laadvermogen is er tot 3500 kg, bij zwaardere aanhangers, spreek je al snel over opleggers. Daarnaast is het dus een voordeel dat de aanhanger zelf afremd en de remweg dus veel korter is. Wil jij ook een geremde aanhanger en heb je nog vragen? Neem gerust contact met ons op of neem zelf even een kijkje bij onze geremde aanhangers.