Is er zoiets als een APK voor aanhangers en caravans?
Wij krijgen van klanten regelmatig de vraag of aanhangers verplicht gekeurd dienen te worden. De BOVAG en FOCWA hebben eigen keuringsrapporten opgesteld waarop de toestand van de onderdelen van de aanhanger of caravan worden gecontroleerd. Dit heeft echter op dit moment geen wettelijke grond van de RDW die enkel nieuwe of ingevoerde aanhangwagens keurt. Iedere 4 jaar staat er in Brussel een agendapunt over een verplichte keuring van aanhangers en caravans.
Is er een verplichte APK voor aanhangers?
Er is geen APK zoals voor auto's voor aanhangers. Er is geen verplichte jaarlijkse keuring in Nederland. In België en Duitsland is dit wel het geval. Wel kan het zijn dat bouwbedrijven een VCA keuring moeten hebben voor de aanhanger om bouwplaatsen te mogen betreden. Dit geldt dan overigens voor al het gereedschap en materieel dat ze gebruiken. Maar een jaarlijkse verplichte keuring vanuit de overheid voor alle aanhangers en caravans is er niet. Of het nu gaat om ongeremde aanhangwagens of geremde aanhangers, deze hoeven niet te worden gekeurd. Het is wel een verplichting voor iedere weggebruiker om met deugdelijk materieel de weg op te gaan. Mocht er een ongeval ontstaan waaruit blijkt dat de aanhanger niet meer geschikt was om de weg op te gaan kan er sprake zijn van nalatigheid. In het ergste geval kan hier dan ook een aansprakelijkheidstelling uit volgen. Aanhangwagendirect biedt wel een BOVAG keuring voor aanhangers, in dit blog vind je meer informatie over de BOVAG keuring!
Verplichte keuringen in het Buitenland
In onze buurlanden Duitsland en België is het wel verplicht om jaarlijks de aanhanger te gaan keuren. Hiervoor is het verplicht om jaarlijks de aanhanger te controleren op essentiële punten die vergelijkbaar zijn met onze APK keuring voor auto's. Anders dan in Nederland wordt de keuring niet door commerciële partijen uitgevoerd maar door overheids instanties die onder de Douane vallen. Hierdoor zie je in het buitenland ook weinig antieke oude aanhangertjes rijden die je nog wel eens in Nederland kan tegenkomen ;).
Iedere 4 jaar als Europees agendapunt in Brussel
In tegenstelling tot onze buurlanden wacht Nederland op Europese wetgeving inzake de keuringsverplichtingen van aanhangwagens en caravans. Dit omdat ze zelf geen wetgeving willen maken die mogelijk in de nabije toekomst weer moet worden herzien. Zolang er geen noodzaak is door een plotselinge stijging van ongelukken of een andere politieke noodzaak is hier geen verandering in te verwachten. Zuidelijke landen van Europa hebben weinig aanhangers op de weg en zien het bespreken van deze keuring dan ook niet als prioriteit. Er vallen in de basis de volgende voor- en tegenstanders te definiëren.
- Voorstanders zijn milieuorganisaties en verenigingen voor verkeersveiligheid;
- Tegenstanders zijn belangenbehartigers van consumenten zoals bijvoorbeeld de ANWB die het vooral ziet als lastenverzwaring voor caravan bezitters.
Hoe onderhoud ik mijn aanhanger zelf?
Harold
Geplaatst op zaterdag 15 juni 2024 19:47
Het blijft vervelend dat je op internet geen keuringseisen voor je caravan tegenkomt. Zelfs voor je gasinstallatie kom je steeds terecht op sites die veronderstellen dat je iets met lpg-flessen doet.
Ik wil graag een nieuwe drukregelaar in mijn caravan en nu lijkt het alsof er nog meer aanvullende eisen worden gesteld. Bijvoorbeeld crashsensor, slangdrukbeveiliging enz.
Is het gewoon voldoende wanneer je een drukregelaar (zonder afblaasventiel) met een slang aansluitop de 8 mm stalen leiding (en gebruik van slangklemmen?
Of moet de drukregelaar (bv. duocontrol) verplicht rechtstreeks op de stalen leiding?
Of mag tussen een duocontrol en de stalen leiding een slang gemonteerd worden (er is immers een druk van 30 mbar).
Wie geeft advies op grond van wettelijke eisen?
Alvast dank.
Toon meer