Breekkabel geremde aanhanger en losbreekkabel ongeremde aanhanger
Er wordt vaak gesproken over breekkabels of losbreekkabels van aanhangers en soms daarmee ook hetzelfde bedoeld terwijl dat zeker niet het geval is. Het is voor de BOVAG keuring een essentieel onderdeel van de jaarlijkse controle omdat het veel ongelukken kan voorkomen. We hebben alle soorten (los) breekkabels in ons magazijn uit voorraad leverbaar en in dit blog leggen we uit wat de verschillen zijn en wanneer je welke kabel moet gebruiken op welke aanhanger.
Wat is wat? De werking van een (los)breekkabel
Allereerst is er het verschil tussen de breekkabel van een geremde aanhangwagen welke bij het onvoorzien loskoppelen van de aanhanger tijdens het rijden de handrem aantrekt en vervolgens afbreekt zodat de aanhanger zelfstandig tot stilstand komt. Bij een losbreekkabel blijft de aanhanger aan de auto bevestigd zodat deze geen eigen weg gaat leiden en extra schade kan veroorzaken. Dit zit dus vaak op ongeremde aanhangwagens gemonteerd. De losbreekkabel mag niet los over de trekhaak en moet aan een hulpkoppeling worden bevestigd.
Is een breekkabel aanhanger verplicht?
Een ongeremde aanhanger hoeft niet verplicht voorzien te zijn van een losbreekinrichting. Maar is deze wel gemonteerd op de aanhanger, dan moet deze ook functioneren. Dit lijkt enigszins tegenstrijdig maar niet minder belangrijk om een boete te voorkomen. Het is ons inziens altijd veiliger om de aanhanger wel te voorzien van een losbreekkabel welke juist voorkomt dat de aanhanger na het ongewenst loskomen tijdens het rijden zijn eigen route gaat rijden. Hier zit immers geen reminrichting op bevestigd dus de staalkabel zorgt ervoor dat de aanhanger aan het trekkende voertuig blijft bevestigd.
Breekkabel aanhanger vervangen
Er is op dit moment geen verplichte APK keuring voor aanhangwagens maar anders zou de breekkabel een belangrijk controlepunt zijn. Bij de onderhoudsbeurten van aanhangwagens die wij bij ons controleren vervangen wij eigenlijk altijd de breekkabel. Het komt vaak voor dat deze over de grond is geschuurd en dat daardoor de mantel van de kabel is beschadigd. De werking van de breekkabel komt heel precies en is door fabrikanten als Alko, BPW en Knott uitvoerig getest. Het is ook altijd van belang de breekkabel te gebruiken die overeenkomt met het merk oplooprem! Dit is namelijk ook hoe het in het remschema van de aanhanger staat beschreven en wat de basis is van de Europese goedkeuring van de aanhanger.
Hoe werkt de breekkabel van een geremde aanhanger?
Je hoopt het natuurlijk nooit maar de aanhanger kan door bijvoorbeeld een versleten koppeling of trekhaak loskomen van het trekkende voertuig. De breekkabel trekt dan de handrem aan van de reminrichting van de aanhanger waardoor deze zelfstandig tot stilstand komt.
De breekkabel breekt zelf gelijk af bij de sluiting door de kracht die er op wordt uitgeoefend. De kracht moet dus hoog genoeg zijn om de handrem aan te trekken maar moet vervolgens wel afbreken zodat deze niet aan het trekkende voertuig blijft vastzitten.
Zorg er altijd voor dat de breekkabel deugdelijk aan een hulpkoppeling is bevestigd en niet los over de trekhaak wordt gehangen!
Losbreekkabel ongeremde aanhanger
Een ongeremde aanhanger of bagagewagen heeft geen reminrichting en is dus totaal afhankelijk van het remmende vermogen van het trekkende voertuig. Daarom is het ook niet wenselijk dat de aanhanger tijdens het rijden losslaat en zijn eigen route gaat bepalen. Een losbreekkabel zorgt ervoor dat de aanhanger aan het trekkend voertuig bevestigd blijft na het onvoorzien ontkoppelen van de aanhanger tijdens het rijden. Gebruik hiervoor ook altijd de hulpkoppeling om aan de trekhaak te bevestigen.
Bekijk hier ons aanbod aan (los)breekkabels voor de aanhanger!
Officiële definities losbreekinrichting
In het door de politie gehanteerde Voertuigreglement wordt er ook uitgelegd hoe de losbreekinrichting moet zijn vastgemaakt aan de auto in geval van een geremde aanhangwagen.
Artikel 5.18.34
2. Indien de aanhangwagen is voorzien van een losbreekreminrichting, moet deze zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak daarvan zijn verbonden, dat de inrichting slechts in werking treedt na het losraken van de aanhangwagenkoppeling.
Voor Ongeremde aanhangwagens geldt het volgende artikel:
Artikel 5.18.57 (hulpkoppeling)
De hulpkoppeling van aanhangwagens met een toegestane maximummassa van niet meer dan 1.500 kg moet zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak daarvan zijn verbonden, dat deze slechts in werking treedt na het losraken van de aanhangwagenkoppeling, en dat bij gebruik van de hulpkoppeling de trekboom of koppeling van de aanhangwagen de grond niet raakt.
Zo werkt een breekkabel
In deze video hieronder zie je het belang van een goed werkende breekkabel en waarom het zo belangrijk is om deze op de juiste manier te gebruiken.
Breekkabel van de aanhanger monteren
Het monteren van de breekkabel kan op een aantal manieren, maar het moet wel juist! Je kan namelijk een boete krijgen als je de breekkabel niet correct hebt gemonteerd op de auto. Hieronder staan een aantal verschillende afbeeldingen met uitleg waarom het wel of niet correct gemonteerd is!
Fout!
De kabel zit hier met een losse strop alleen om de kogelhals. Dit mag niet.
Goed!
De breekkabel moet aan een vast deel van het voertuig of aan een hulpmiddel aan de trekhaak zijn bevestigd. Bij een hulpkoppeling moet de kabel op de juiste manier vastzitten (zie onderstaande afbeelding).
Goed, maar niet ideaal
De kabel zit via de karabijnhaak van de breekkabel rechtstreeks vast aan een oog in de trekhaak (vast deel). Dit mag, maar is niet ideaal. Uit onderzoek blijkt dat de kabel zo minder kracht op de reminrichting overbrengt als de caravan losbreekt. Dit zorgt voor een langere remweg van de caravan.
Goed!
De kabel zit via een extra karabijnhaak vast aan een oog in de trekhaak én is gelust. Dit kan als de trekhaak is voorzien van een gat of beugel waar deze extra karabijnhaak aan kan. Deze karabijnhaak dient stevig te zijn, dus van staal (minimaal 6 mm).
merin eggink
Geplaatst op donderdag 26 oktober 2017 16:13
@rene,
Wij hebben daar een leuk artikel over. Kopieer de volgende link om het te lezen.
https://www.aanhangwagendirect.nl/blogs/technische-ontwikkelingen-van-aanhangwagens/breekkabel-geremde-aanhanger-en-losbreekkabel-onge/
Toon meer