Bas - Vrijdag 11 December 2024
Gebruik van gevarendriehoek, verplicht of niet?
Wanneer je pech hebt met je auto of aanhangwagen langs de openbare weg, wil je andere weggebruikers zo snel mogelijk waarschuwen voor potentieel gevaar. Veel mensen denken direct aan een
gevarendriehoek, maar is het gebruik daarvan eigenlijk verplicht in Nederland, en hoe zit dat in andere landen? In dit blog gaan we in op de geldende regels, de praktische plaatsing en het nut van de gevarendriehoek.
Wat zegt de wet?
In de Nederlandse wetgeving is het gebruik van een gevarendriehoek niet altijd expliciet verplicht. In het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990) staat dat bestuurders verplicht zijn om andere weggebruikers te waarschuwen voor gevaar. Vaak gebeurt dit door middel van het inschakelen van de waarschuwingsknipperlichten. Mocht dit om welke reden dan ook niet mogelijk zijn, dan moet je zorgen voor een alternatieve waarschuwing. Hier komt de gevarendriehoek om de hoek kijken.
Hoewel je in Nederland dus niet per se verplicht bent om altijd een gevarendriehoek bij je te hebben, is dit in veel andere Europese landen wél het geval. Ga je op reis met je auto en eventueel een aanhangwagen, informeer dan vooraf naar de lokale regels. In landen als Duitsland, België, Frankrijk, Spanje en Italië is het verplicht om een gevarendriehoek in je voertuig te hebben.
Zet de gevarendriehoek op 30 meter afstand!
Wat zijn de regels voor het gebruik van de gevarendriehoek?
Als in Nederland je voertuig onverwachts stilstaat op een plek waar dit een gevaarlijke situatie kan opleveren voor andere weggebruikers (bijvoorbeeld op de rijbaan, vluchtstrook of een onoverzichtelijke plek), dan ben je verplicht om andere weggebruikers te waarschuwen.
Werken je alarmlichten niet of ontbreken deze? Dan kan een gevarendriehoek uitkomst bieden om aan de waarschuwingsplicht te voldoen.
In veel Europese landen is het verplicht om een gevarendriehoek bij je te hebben én deze te plaatsen wanneer je met pech komt te staan. Controleer altijd de plaatselijke voorschriften, zeker wanneer je met een aanhangwagen of caravan op pad gaat. De regels kunnen verschillen qua afstand en aantal gevarendriehoeken (in sommige landen moet je er zelfs twee bij je hebben).
Het verschil tussen een driehoekreflector en een gevarendriehoek
Hoewel een driehoekreflector en een gevarendriehoek op het eerste gezicht veel op elkaar lijken, hebben ze een verschillende functie en toepassing. Een driehoekreflector is doorgaans vast bevestigd aan de achterzijde van voertuigen zoals aanhangwagens, caravans of landbouwvoertuigen. Deze permanente reflector geeft aan dat het om een langzaam of minder zichtbaar voertuig gaat, zodat andere weggebruikers hier rekening mee kunnen houden. Een gevarendriehoek daarentegen is een los hulpmiddel dat je tevoorschijn haalt bij pech of een ongeval. Je plaatst deze op enige afstand achter het stilstaande voertuig, zodat naderende bestuurders tijdig worden gewaarschuwd en hun snelheid kunnen aanpassen. Kortom, de driehoekreflector is een vaste markeringsreflector, terwijl de gevarendriehoek een tijdelijk, verplaatsbaar hulpmiddel is om gevaarlijke situaties langs de weg te signaleren.
Hoe werkt een gevarendriehoek?
Een gevarendriehoek is een eenvoudig hulpmiddel dat compact kan worden opgeklapt en daardoor weinig ruimte inneemt in je voertuig. Kom je met pech langs de weg te staan, dan klap je de driehoek eenvoudig uit, waarna hij zelfstandig overeind blijft staan. De rode, reflecterende randen zorgen ervoor dat naderende bestuurders de gevarendriehoek ook bij schemering of in het donker goed kunnen zien. Daarnaast is de driehoek meestal voorzien van uitklapbare pootjes, waardoor hij stabiel op de grond staat, zelfs bij lichte wind.
Waar kan ik een gevarendriehoek plaatsen?
De algemene richtlijn is om de gevarendriehoek zo te plaatsen dat naderende bestuurders voldoende tijd hebben om hun rijgedrag aan te passen en veilig te reageren. Een goede richtlijn is om de gevarendriehoek op een afstand van ongeveer 30 meter achter je voertuig neer te zetten, zodat deze vanaf een afstand zichtbaar is. Bij hogere snelheden, zoals op de snelweg, kan het verstandig zijn om deze afstand te vergroten tot 50 meter of meer. Daarnaast is het belangrijk om de driehoek zo te plaatsen dat hij niet wordt belemmerd door obstakels en goed in het zicht van de overige weggebruikers staat.
Met een gerust hart op pad: wat mag nog meer niet ontbreken?
Naast een gevarendriehoek is het verstandig om ook andere essentiële items bij je te hebben wanneer je pech krijgt langs de weg. Denk bijvoorbeeld aan een veiligheidshesje dat je aantrekt zodra je het voertuig verlaat, zodat je duidelijk zichtbaar bent voor andere weggebruikers. Ook een zaklamp of hoofdlamp kan handig zijn, zeker wanneer je in het donker pech krijgt en bijvoorbeeld iets aan je voertuig moet controleren. Een EHBO-doos is eveneens aan te raden, zodat je bij (kleine) verwondingen direct eerste hulp kunt verlenen. Verder kan het slim zijn om startkabels en een sleepkabel mee te nemen, een telefoonoplader of powerbank voor noodgevallen en eventueel handschoenen om je handen te beschermen tijdens kleine reparaties. Kortom, met het juiste reispakket ga je een stuk veiliger en beter voorbereid op pad.