• Incl.Excl.
    BTW
  • Klantenservice
    0
    Sluiten

    Categorieën

    Filters
      Lesley - Donderdag 30 Januari 2025

      Hoe bouw ik een ongeremde aanhanger om naar een geremde aanhanger?

      Voordat je een aanhanger gaat aanschaffen, bedenk je wat je wilt gaan vervoeren. Dat kan natuurlijk over de jaren veranderen. Misschien heb jij dan wel een ongeremde aanhanger gekocht, terwijl jij nu zwaardere lading mee wilt nemen. Is het dan mogelijk om jouw aanhanger om te bouwen zodat jij meer laadvermogen mee kan nemen? Wij leggen het uit in de onderstaande blog!

       

      Kan en mag je een ongeremde aanhanger geremd maken?

      Mag je een ongeremde aanhanger ombouwen tot een geremde aanhanger? Ja, het is toegestaan om een ongeremde aanhanger om te bouwen naar een geremde aanhanger, maar er zijn belangrijke regels en voorwaarden waarmee je rekening moet houden.

       

      Het ombouwen van een ongeremde aanhanger naar een geremde versie is technisch haalbaar, maar het is niet eenvoudig en vereist specifieke kennis, vaardigheden en onderdelen. 

       

      Technische uitdagingen

      • Oploopreminstallatie: Het toevoegen van een oplooprem vraagt om een stevige bevestiging aan het chassis en moet nauwkeurig worden afgestemd op de nieuwe as en remmen.

       

      • Nieuwe as met remmen: De bestaande as van de aanhanger moet worden vervangen door een as die voorzien is van remmen. Dit vraagt om aanpassingen aan de ophanging en de bevestiging van de as.

       

      • Remkabels en leidingen: Deze moeten correct worden geïnstalleerd en afgesteld, wat specialistisch werk is om te zorgen dat het remsysteem goed functioneert.

       

      • Chassisversterking: Bij sommige aanhangers moet het chassis worden verstevigd om de extra krachten van een remsysteem aan te kunnen en het juiste laadvermogen te dragen.

       

      • Kogelkoppeling vervangen: De huidige koppeling moet worden vervangen door een koppeling die geschikt is voor het laadvermogen van de geremde systemen.

       

      Wettelijke eisen

      Navraag bij het RDW leert ons het volgende:

       

      Wanneer u een Europees goedgekeurde aanhangwagen wijzigt dan moet de gehele aanhangwagen opnieuw door de RDW beoordeeld worden. Er is geen kentekenplicht maar wel een goedkeuringsplicht bij de aanhangers tot 750 kg. Een kenteken is alleen verplicht voor aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg. Aanhangwagens lichter dan 750 kg moeten zijn (type)goedgekeurd voor de toelating tot het verkeer op de weg. Ook de zogenaamde zelfbouwaanhangwagens moeten aan deze voorwaarde voldoen, ook al zijn ze niet kentekenplichtig. Langs twee wegen kunnen voertuigen worden goedgekeurd. Enerzijds is er een typegoedkeuring en anderzijds is er een individuele goedkeuring.

       

      Een typegoedkeuring is een goedkeuring van een voltooid voertuig die wordt afgegeven voor een bepaald type voertuig en komt er op neer dat voertuigen die behoren tot dat type automatisch goedgekeurd zijn voor de toelating tot het verkeer op de weg. Met andere woorden: deze voertuigen hoeven niet meer individueel goedgekeurd te worden door de RDW. Met individuele goedkeuring wordt bedoeld een goedkeuring voor de toelating tot het verkeer op de weg voor een individueel, enkel voertuig. Kenmerkend voor het verkrijgen van een individuele goedkeuring is dat het voertuig in beginsel gekeurd moet worden door de RDW. De eisen waaraan de RDW zo’n voertuig toetst zijn opgenomen in de Regeling voertuigen. Bij deze eisen hoort een wijze van keuren.

       

      Nadat het voertuig individueel is goedgekeurd ontvangt de aanvrager voor zijn voertuig een bewijs hiervan. Dit bewijs wordt een IGC genoemd. Met het IGC kan u aantonen dat het voertuig voldoet aan de toelatingseisen voor gebruik op de weg. In beginsel kan dit bewijs ook dienen om het voertuig in een andere lidstaat van de Europese Gemeenschap te registreren.

       

      Alles over de wet en regelgeving van aanhangers!

       

      Kosten en tijd

      • Kosten: De benodigde onderdelen (as, oplooprem, koppeling, remkabels) en de arbeidskosten voor een professionele ombouw kunnen snel oplopen. Afhankelijk van de aanhanger kan dit honderden tot duizenden euro’s kosten.

       

      • Tijd: Het proces van demonteren, aanpassen, installeren en afstellen neemt veel tijd in beslag, zeker als de aanhanger naar de RDW moet voor een keuring.

       

      Alternatieven

      Door de kosten en complexiteit kan het soms voordeliger zijn om een nieuwe aanhanger aan te schaffen in plaats van een ongeremde om te bouwen. Dit biedt vaak meer zekerheid en kan uiteindelijk goedkoper zijn. Het is daarnaast bij ons mogelijk om jouw ongeremde aanhanger dan in te ruilen via onze inruilpagina!

       

       

      Conclusie

      Het is niet makkelijk om een ongeremde aanhanger geremd te maken. Het vereist gespecialiseerde kennis, apparatuur en onderdelen. Het proces is doorgaans complex en kostbaar, en het inschakelen van een professional is noodzakelijk om te voldoen aan de technische en wettelijke eisen. Overweeg goed of ombouw de moeite waard is of dat een andere oplossing, zoals een geremde aanhanger aanschaffen, een betere keuze is.

      BLOG

      Recente artikelen

      Vergelijk 0

      Voeg nog een product toe (max. 5)

      Start vergelijking