Must do! De zomercheck van aanhanger en caravan die je niet mag missen
Het duurt nog maar even en de zomervakantie staat weer voor de deur. Vaak worden er lange afstanden overbrugt en dan wil je je natuurlijk geen zorgen hoeven maken over je aanhanger of caravan. Daarom hebben wij een checklist samengesteld van essentiële punten die je makkelijk zelf kan controleren!
Checklist aanhanger en caravan
Banden
Misschien wel het belangrijkste onderdeel en makkelijk zelf te controleren. Waar moet je op letten?
- Profieldiepte
De banden moeten een minimale profieldiepte hebben van 1,6 mm. Dit is van belang voor grip en ook de wegligging bij natte weggedeeltes. Sommige aanhangerwielen bevatten slijtageindicatoren, zo kun je zien of er nog genoeg profiel op de band zit. In afbeelding hieronder, zijn deze slijtageindicatoren aanwezig. - Droogte scheuren
Zeker als er niet veel wordt gereden is het profiel vaak nog prima maar zitten er droogte scheurtjes in de banden die de kans op een klapband aanzienlijk verhogen. - Bandenspanning
Controleer dit regelmatig maar zeker wanneer je op vakantie gaat. De maximale druk staat op de band vermeld of gebruik dit schema. - Afwijkende slijtage
Zie je beschadigingen of afwijkende slijtage op het loopvlak? Controleer dan wat hier de oorzaak van is geweest en of dit verder geen gevolgen heeft voor de kwaliteit van de band.
Koppeling
Afhankelijk van het type koppeling moet je deze wel of juist niet smeren om slijtage en piepen te voorkomen. Wij onderscheiden twee soorten koppelingen:
- Normale kogelkoppeling. Dit is een koppeling die standaard op iedere aanhanger en vouwwagen zit en te herkennen is aan een handgreep met een rechte hoek. Bij deze koppeling is het aan te raden het huis goed te smeren om slijtage door wrijving op de trekhaak tot een minimum te beperken.
- Stabiliteitskoppeling. Deze veiligheidskoppeling wordt vaak op geremde caravans uitgerust omdat deze koppeling over frictiepads beschikt die de slingerende beweging achter de caravan beperken. Bij dit type koppeling mag je de trekhaak of koppeling nooit invetten! Dit omdat het vet anders de werking van de frictie pads bemoeilijkt en de functie van de anti slinger koppeling verloren gaat.
Hoe zie je of de koppeling versleten is?
Verlichting
Je wilt natuurlijk niet onderweg op vakantie door de politie van de weg worden gehaald omdat een lampje het niet doet! Check dus de werking van de verlichting voordat je weg gaat.
Wat moet je doen als de verlichting niet naar behoren werkt?
- Reinig eerst zowel de stekker als de stekkerdoos met contactspray. Vaak is een vuil contact de oorzaak en hiermee is het vaak al gelijk verholpen!
- Is er een lampje stuk? Draai het glaasje los en vervang het lampje en controleer gelijk de andere lampjes en contactpunten op corrosie
- Functioneert de verlichting nog steeds niet? Dan zit er een fout in de bedrading van de verlichting. Vaak zit hem dit in de stekker. Controleer de aansluiting binnen in de stekker met het volgende aansluitschema. Check daarna de aansluiting van de verlichting in de units van de achterlichten.
Wij hebben alle stekkers aan aansluitmateriaal direct uit voorraad beschikbaar. Ook alle andere adapters en verloopstekkers voor op de camping.
Remmen
Is je aanhanger, vouwwagen of caravan uitgerust met een oplooprem? Dan is het verstandig deze ook te controleren en waar nodig af te stellen. Lukt dit je zelf niet? Breng hem dan naar een vakkundig onderhoudsbedrijf die de werking en afstelling voor je kan veilig stellen.
Dan ben je er nu klaar voor op veilig op pad te gaan. Wij wensen je een hele goede reis!