Zijn coverbanden voor de aanhanger een gevaar op de weg?
Wat zijn coverbanden en kan je deze gebruiken op een aanhanger? Is het de moeite waard om gecoverde banden te gebruiken in plaats van nieuwe banden. Wat zijn de aandachtspunten en tips en tricks. We leggen het je graag uit.
Zijn coverbanden voordelig en veilig in gebruik?
Gecoverde banden zijn het resultaat van een techniek om bestaande gebruikte banden "te vernieuwen". De bestaande band wordt geschaafd en door vulkaniseren van een nieuw loopvlak met nieuw profiel voorzien. Op het eerste oog een uiterst duurzaam proces en met oog op circulaire economie zeker een uitkomst. We hebben de voordelen van de gecoverde banden voor je op een rijtje gezet:
De prijs van een gecoverde band is lager dan een orginele band
Veel van de gecoverde banden hebben een dieper profiel dan standaard
Het loopvlakvernieuwingsproces belast het natuurlijk milieu minder dan de productie van nieuwe banden
Waaruit bestaat het vernieuwingsproces
Gecoverde banden ontstaat door het verwijderen van het loopvlak. Ook wel het "borstelen" genoemd. Beschadigde gedeeltes van het karkas worden schoongemaakt. Vervolgens wordt nieuwe koordlagen aan het karkas toegevoegd die de beschadigde delen vervangen. Vervolgens wordt er een nieuwe rubberen toplaag aangebracht waardoor er een nieuwe loopvlak ontstaat.
Zijn gecoverde banden betrouwbaar?
Er is een wezenlijk verschil tussen banden die voorzien zijn van een nieuw rubberen loopvlak of banden die enkel opnieuw zijn ingesneden. Hierbij is enkel het bestaande profiel verder ingesneden. Dit gebeurt meestal met aangeboden coverbanden van aanhangwagens. Dit is zeer gevaarlijk omdat het profiel is ingesneden en dus dichter op het karkas komt en de kans op een klapband vergroot. Het proces van vakkundig vernieuwen is eigenlijk alleen rendabel voor vrachtwagens. Dit proces vergt namelijk flink wat manuren en ook materiaal zodat dit bij kleinere banden zoals bij auto's of aanhangers rendabel is. Daarnaast wordt het ook enkel geadviseerd om het bij vrachtwagens op niet gestuurde assen aan te brengen. Voor aanhangwagens en auto's levert het geen financieel voordeel op. Let dus wel goed op als er goedkope banden worden aangeboden. Deze zijn dan enkel opnieuw ingesneden en niet van een nieuw loopvlak voorzien!
Veiligheidsrisico's bij coverbanden:
Aquaplaning bij regenachtig weer
Goedkope coverbanden hebben vaak een minder goed ontworpen profiel of onvoldoende diepte, waardoor het water niet effectief wordt afgevoerd. Dit vergroot het risico op aquaplaning, waarbij de band het contact met de weg verliest door een laagje water tussen de band en het wegdek. Dit leidt tot verminderde bestuurbaarheid en een verhoogd risico op ongelukken, vooral bij hogere snelheden.Verminderde grip op natte wegen
Het loopvlak van gecoverde banden is niet altijd van dezelfde kwaliteit als bij nieuwe banden. In natte omstandigheden kan dit resulteren in minder grip, langere remwegen en een grotere kans op slippen. Dit is met name risicovol bij plotselinge remmanoeuvres of scherpe bochten.Sneeuw en ijs
In winterse omstandigheden presteren gecoverde banden doorgaans slechter dan nieuwe banden, omdat het rubbermengsel en het profiel niet altijd geschikt zijn voor koude temperaturen en gladde ondergronden. De kans op doorslippen bij het optrekken of remmen neemt daardoor aanzienlijk toe.Ongelijke slijtage
Door het vernieuwingsproces kunnen gecoverde banden ongelijkmatig slijten, wat het risico op ongelijke grip tussen de wielen vergroot. Dit kan problematisch zijn bij onverwachte manoeuvres, zoals het ontwijken van een obstakel of het nemen van een scherpe bocht.Temperatuurschommelingen
In warme omstandigheden kan de kwaliteit van het loopvlak van goedkope coverbanden sneller afnemen. Het rubber kan zachter worden, wat de slijtage versnelt en het risico op een klapband vergroot. In koude omstandigheden kunnen deze banden juist te hard worden, wat de grip verder vermindert.Risico op delaminatie
Bij slecht uitgevoerde coverbanden bestaat het risico dat het vernieuwde loopvlak loskomt van het karkas. Dit zogenaamde delamineren kan tot gevaarlijke situaties leiden, vooral op snelwegen.
Hoe herken je een gecoverde band?
Een gecoverde band moet wettelijk een markering hebben met "RETREAD" of "RE" op de zijwand van de band. Zoals gezegd wordt het loopvlak opnieuw op het karkas gevulkaniseerd. Zonder deze benaming is er geen sprake van een juist gecoverde band. Dan is er enkel een nieuw profiel ingesneden. Dat is dus niet voldoende om daarmee veilig de weg op te kunnen. Let dus goed op de juiste codering of vraag dit na.
Wetgeving coverbanden voor de aanhanger
In Nederland zijn er specifieke wettelijke eisen voor het gebruik van banden op voertuigen, waaronder aanhangwagens. Hoewel het gebruik van gecoverde banden (ook wel loopvlakvernieuwde of geregenereerde banden genoemd) is toegestaan, moeten deze voldoen aan strikte regelgeving om de verkeersveiligheid te waarborgen. Gecoverde banden moeten voldoen aan de Europese Verordening (EG) nr. 108/109, die eisen stelt aan de productie en het gebruik van deze banden. Daarnaast moeten ze voldoen aan de Regeling voertuigen, waarin de technische eisen voor voertuigen en hun onderdelen zijn vastgelegd.
Ben je op zoek naar nieuwe aanhangerbanden? Bekijk dan ons assortiment!
Nieuwe banden of coverbanden kopen
Het is vaak een door financiële motieven ingegeven keuze. Je wilt graag zo weinig mogelijk geld uitgeven voor een nieuwe band. Maar ons advies is toch voor nieuwe banden te kiezen. Het gaat er om dat je veilig onderweg bent en heeft betrekking op de veiligheid van je eigen leven en mede weggebruikers. Wij kiezen er bewust voor geen gecoverde banden aan te bieden voor de aanhangwagen. Zoals gesteld is dit voor vrachtwagens een ander verhaal maar ook voor auto's niet aan te raden. Uit een test die uitgevoerd is door Touring club Suisse (TCS) blijkt dat de remprestaties en remweg aanzienlijk verlengen. Ons assortiment complete wielen is uiterst voordelig en eenvoudig zelf te monteren.